Monument voor vrede en vrijheid

Het monument symboliseert twee werelden. De buitenste ijzeren aardbol beeldt de door de oorlog verscheurde wereld uit. Door de wonden van de oorlog heen groeit een tak die plaats biedt aan de vredesduif. Komend vanuit de wereld van vrede en vrijheid, een takje meegenomen als bewijs dat die wereld werkelijk bestaat, werkelijk leeft

Het monument is ontworpen en gemaakt door Arnold Vos en Seine Seigers uit Lemele

‘Het is aan ons om hen te gedenken die in de strijd om de vrede hun leven verloren. Het is aan ons om met elkaar te werken aan een wereld van vrede en vrijheid voor iedereen. Laat de hoop op die wereld niet verloren gaan’. Lemele Arnold Vos

Dodenherdenking 4 mei 2022:

Dodenherdenking 4 mei 2021:

Het beeld in de vorm van een hand

Tijdens elke begrafenisplechtigheid van leden van de kerk ontvangt de familie een beeldje van een hand met daarin de naam van de overledene. Dit beeldje wordt achter in de kerk geplaatst én bewaard tot de kerkdienst op eerst komende Eeuwigheidszondag.

Voor de kerkdienst op Eeuwigheidszondag ontvangen de directe nabestaanden een uitnodiging.
In de dienst wordt een kaarsje aangestoken en ontvangen zij het beeldje om mee naar huis nemen.
Na afloop van die dienst lopen wij als gemeente gezamenlijk vanuit de kerk naar de begraafplaats om kaarsen bij alle graven te plaatsen van mensen wie ons dierbaar waren.

Het beeld in de vorm van een hand

De vorm van het beeldje – een hand gebakken van klei – is ook op de begraafplaats te zien aan de zijde van de Bulemansteeg.
Dit beeld is gemaakt door Arnold Vos.