BieCie

Voor jongeren in de leeftijd van 12 tot en met 16 jaar (en bij belangstelling ook voor 16+) is er de mogelijkheid om mee te doen met de BieCie. BieCie staat eigenlijk voor basiscatechisatie. Maar dan in een heel andere vorm, dan jaren gebruikelijk was. De nadruk ligt vooral op het in groepsverband met leeftijdsgenoten activiteiten ondernemen. Ongeveer 6 vrijdagavonden per jaar gezellig, ontspannen, leerzaam, een creatieve avond, excursie, thema-avond, culturele avond of een avond in te vullen naar eigen idee.

Waarin verschilt de BieCie van de club? Het verschil zit voornamelijk in de inhoud van het programma.

Met de BieCie-activiteiten proberen wij verbinding te leggen tussen kerk/geloof en samenleving/cultuur. De dingen die je in het dagelijks leven tegenkomt. Je hoeft  niet “kerkelijk” en/of “gelovig” te zijn om aan deze activiteiten deel te nemen. Wij zijn allemaal onderdeel van hetzelfde grote geheel, leven allemaal in dezelfde maatschappij en komen allemaal met soortgelijke dingen in aanraking.

Een greep uit verschillende activiteiten:

• rondleiding eigen kerk, rooms katholieke kerk, moskee
  • bezoek aan voedselbank, asielzoekerscentrum, daklozenopvang, Afghaans vluchtelingengezin
  • interview eigen predikant
  • in gesprek met begrafenisondernemer
  • theatervoorstelling in combinatie met diverse workshops over een bepaald thema
  • koken voor ouderen/alleenstaanden
  • creatief: kleien, graffiti, timmeren, mozaïek

De jeugdouderlingen en de BieCie-leiding verzorgen gedurende het seizoen het programma-aanbod. Natuurlijk mogen jongeren ook zelf met ideeën komen. Graag zelfs!

.